به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرنیمروز»، علی فاتحیجهانتیغ در پی گلایه لنجسازان حوزه کنارک از عدم صدور مجوز صیادی برای لنجهای جدید، به تشریح دلایل و محدودیتهای صدور مجوز صیادی پرداخت و بیان کرد: در نشست اخیر که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در کنارک برگزار شد، مقرر شد موضوع شناور جایگزین […]
مجوز جایگزین، تنها راه نوسازی ناوگان صیادی
فاتحیجهانتیغ با اشاره به سرمایهگذاریهای کلان لنجسازان در منطقه گفت: ما اهمیت اشتغال و سرمایهگذاری مردم را درک میکنیم اما در شرایط کنونی سازمان شیلات ایران بر اساس آییننامهها و ملاحظات منابع طبیعی، مجوز صیادی جدید صادر نمیکند. با این حال، مجوز شناور جایگزین برای لنجهایی که دچار سانحه یا فرسودگی شدهاند، طبق ضوابط صادر میشود.
وی ادامه داد: موضع شیلات سیستان و بلوچستان روشن است؛ ما با نوسازی ناوگان و جایگزینی لنجهای فرسوده موافقیم و در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد، اما صدور مجوز جدید برای افزایش تعداد شناورها در دریا، با توجه به وضعیت ذخایر آبزی، امکانپذیر نیست.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: در استان هرمزگان نیز مجوز صیادی جدید داده نمیشود، بلکه مجوز لنج باری صادر میگردد. متأسفانه برخی از این لنجها که با عنوان باری ساخته میشوند، پس از ورود به آبهای استانهای دیگر، در عمل فعالیت صیادی انجام میدهند که مغایر با ضوابط است.
وی با اشاره به وضعیت بنادر جنوب کشور اظهار کرد: ظرفیت بنادر ما در استان سیستان و بلوچستان بهویژه در کنارک و چابهار، بسیار محدود است. اکنون در برخی بنادر، شناورها در چهار تا پنج ردیف پهلو میگیرند که این مسئله علاوه بر خطرات ایمنی، میتواند خسارتهای میلیاردی به سرمایه مردم وارد کند.
فاتحیجهانتیغ خاطرنشان کرد: برای تجهیز بنادر به سیستمهای ایمنی، اعلام و اطفای حریق، و لایروبی حوضچهها نیاز به اعتباری در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان داریم. بنادر استان متعلق به دهه ۶۰ و ۷۰ هستند و نیازمند بازسازی و نوسازی جدیاند.
وی تأکید کرد: ما مخالف توسعه صنعت لنجسازی نیستیم و از هر طرحی که در چارچوب قوانین و با رعایت ظرفیتهای دریا و بنادر باشد حمایت میکنیم، اما صدور مجوز جدید صیادی خارج از چارچوبهای تعیینشده، ممکن نیست.
نوسازی و جایگزینی لنجها ادامه دارد
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به چرایی محدودیت صدور مجوزهای جدید صیادی گفت: منابع آبزی و ذخایر صید در سواحل کشور، همچون سایر منابع طبیعی، ظرفیت محدودی دارند. طی دو تا سه دهه گذشته نیز بهدلیل همین محدودیت، صدور مجوز شناور جدید متوقف شده است.
وی افزود: در سالهای اخیر با اجرای طرح سرشماری و ساماندهی شناورها، حدود ۶۰ تا ۷۰ فروند شناور به ناوگان صیادی استان اضافه شدند که آن هم بهواسطه مصوبات سفرهای استانی دولت و در چارچوب تصمیمات ملی بوده است.
فاتحیجهانتیغ با بیان اینکه برخی از لنجسازان درخواست ساخت لنجهای جدید با هدف فعالیت در آبهای دور را دارند، تصریح کرد: فعالیت در آبهای دور تحت معاهدات بینالمللی انجام میشود و جمهوری اسلامی ایران در این حوزه نیز سقف مشخصی از نظر تعداد شناور و میزان برداشت دارد. بنابراین افزایش بیضابطه ناوگان در این بخش نیز ممکن نیست.
انتهای خبر/


















