بصیرت مردم، قطب‌نمای عبور از مسیر مذاکرات
بصیرت مردم، قطب‌نمای عبور از مسیر مذاکرات
امام‌جمعه شهرستان زهک گفت: نباید نسبت به مذاکرات نگاه ساده‌انگارانه یا تخریبی داشت؛ بلکه باتوجه‌به اصول کارشناسی و با تبعیت از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب باید منتظر عمل طرف مقابل به تعهدات ماند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبر نیمروز» و به نقل از «سفیرشرق»، حجت‌الاسلام والمسلمین حیدرعلی راشکی ضمن دعوت مردم به تقوای الهی و تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، در خطبه‌های نمازجمعه این هفته بیان کرد: عزاداری‌های این ایام فرصتی برای تقویت روحیه معنویت، بصیرت و مقاومت در جامعه اسلامی است و امید می‌رود این مجالس موردقبول درگاه الهی قرار گیرد.

وی در ادامه به بحث مذاکرات و دیدگاه‌های مختلف درباره آن اشاره کرد و افزود: در موضوع مذاکرات دو نگاه افراطی وجود دارد؛ یک نگاه بسیار خوش‌بینانه و سهل‌انگارانه که همه مشکلات کشور را به نتیجه مذاکرات گره می‌زند و نگاه دوم، رویکردی کاملاً تخریبی و تنش‌آفرین نسبت به اصل مذاکره است که هر دو نگاه نادرست است.

امام‌جمعه زهک خاطرنشان کرد: برای ارزیابی هر مذاکره‌ای باید اصولی مانند نقد کارشناسی دقیق، تحلیل‌های مستند، شفافیت مفاد توافق و گفتگوی مستمر پیرامون آن رعایت شود تا نخبگان و کارشناسان بتوانند درباره درستی یا نادرستی آن قضاوت کنند.

وی با اشاره به برخی مفاد «تفاهم‌نامه اسلام‌آباد» تصریح کرد: از جمله نکات مطرح شده در این تفاهم‌نامه می‌توان به پایان جنگ در تمامی جبهه‌ها، احترام متقابل به حاکمیت ارضی، تعیین بازه زمانی برای رسیدن به توافق نهایی، رفع محاصره دریایی ایران، تعیین سازوکار کاهش تحریم‌ها و آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران اشاره کرد.

راشکی با بیان اینکه هنوز تضمینی برای اجرای کامل تعهدات از سوی آمریکا وجود ندارد، گفت: تجربه تاریخی نشان داده است که آمریکا در بسیاری از توافق‌ها بدعهدی کرده و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران نسبت به وعده‌های دشمن خوش‌بین نیست. فصل‌الخطاب در این مسئله، بیانات رهبر معظم انقلاب است. ایشان باوجودآنکه به طور اصولی نظر دیگری داشتند، باتوجه‌به تعهد مسئولان برای حفظ حقوق ملت ایران و جبهه مقاومت، اجازه ادامه این روند را صادر کردند و تأکید نمودند در صورت زیاده‌خواهی طرف مقابل، جمهوری اسلامی زیر بار آن نخواهد رفت.

وی در ادامه عنوان کرد: امروز وظیفه همه ما این است که با نگاه واقع‌بینانه و دور از دوقطبی‌سازی، منتظر عملکرد طرف مقابل باشیم؛ چراکه نه مذاکره به‌تنهایی همه مشکلات را حل می‌کند و نه رد کامل آن به‌تنهایی عامل همه مشکلات است.

امام‌جمعه زهک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش محرم و فرهنگ عاشورا در تقویت روحیه مقاومت گفت: مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) همواره محور وحدت مسلمانان و بستری برای افزایش بصیرت دینی و اجتماعی بوده است. گریه بر امام حسین (ع) گریه‌ای سیاسی است که سدهای مقابل اسلام را می‌شکند. این اشک‌ها نشانه استیصال نیست، بلکه بیانگر روحیه مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم است.

وی با مرور وقایع تاریخی کربلا تأکید کرد: یکی از عوامل شکل‌گیری فاجعه کربلا کوتاهی خواص و بی‌بصیرتی بخشی از مردم بود و از همین رو امروز نیز بصیرت و حضور آگاهانه مردم در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی اهمیت ویژه‌ای دارد.

راشکی با اشاره به نقش محرم در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: همان‌گونه که در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب، مجالس عزاداری محرم موجب بیداری و اتحاد مردم شد، امروز نیز این فرهنگ عاشورایی می‌تواند جامعه اسلامی را در مسیر مقاومت و عزت حفظ کند.

انتهای خبر/