وی افزود: در روستاهای مرکزی شهرستان، سرویسهای دانشآموزی پیش از آغاز سال تحصیلی استانداردسازی و آماده بهرهبرداری شدند.دانشآموزان در نخستین روز مهر در مدارس شهرستان حاضر شدند و واحدهای آموزشی فعالیت خود را آغاز کردند.
منصوری خاطرنشان کرد: با تلاش مدیران، معاونان مدارس و همکاران حوزه اداری، فضاهای آموزشی از نظر تجهیزات و بهداشت محیط آماده بهرهبرداری شده و مدارس برای آغاز سال تحصیلی در شرایط مطلوب و ایمن قرار دارند.
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان هامون مطرح کرد: با مشارکت خیرین، استقبال گستردهای از بازگشایی مدارس صورت گرفت و دانشآموزان در روزهای ابتدایی سال تحصیلی بستههای لوازمالتحریر، کیف، کفش و سایر اقلام مورد نیاز خود را دریافت کردند که این اقدام موجب خوشحالی آنها و کاهش بخشی از دغدغههای خانوادهها و آغاز سال تحصیلی را برای دانشآموزان شیرین و بهیادماندنی کرد.
مدارس هامون در مسیر تحول
وی گفت: با آغاز سال تحصیلی، مدیران مدارس موظف شدند والدین و دانشآموزان را نسبت به قوانین آموزشی و انضباطی آگاه کنند و برگههایی شامل بندهای قانونی در اختیار اولیا قرار گرفت تا ضمن اطلاع از حقوق و وظایف خود، در رعایت نظم، حضور بهموقع و انضباط فرزندانشان در مدرسه همکاری کنند.
منصوری تصریح کرد: آموزش و پرورش شهرستان هامون در حوزه مشاوره و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با مراکز مشاوره، خانه مهر و بهزیستی همکاری نزدیک دارد. در صورت مشاهده مواردی از آسیبهای فردی یا خانوادگی دانشآموزان، موضوع از طریق مراجع ذیربط و دستگاههای قضایی پیگیری میشود تا از بروز مشکلات تربیتی جلوگیری گردد.
وی گفت: مشارکت والدین نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی دارد و هر اندازه والدین در برنامههای مدرسه فعالتر باشند، نتایج مثبتی همچون افزایش سطح سواد، بهبود عملکرد تحصیلی و رشد مهارتهای فردی دانشآموزان حاصل خواهد شد.
منصوری ادامه داد: با برگزاری برنامههای تخصصی، مراکز مختلف از جمله خانه مهر، مرکز مشاوره آموزشوپرورش و پژوهشسراهای دانشآموزی شهرستان هامون، به تقویت مهارتهای فردی، خلاقیت و اعتمادبهنفس دانشآموزان کمک میکنند.
وی ادامه داد: طرح دوشیفته شدن مدارس شهر محمدآباد با هدف ارتقای کیفیت آموزشی و کاهش تراکم دانشآموزان در کلاسها به اجرا درآمد. در این طرح، دو مدرسه ابتدایی «فیضیه» و «فجر» بهصورت دوشیفته اداره میشوند؛ سه پایه در شیفت اول و سه پایه در شیفت دوم فعالیت دارند. این تصمیم با هدف اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و تفکیک پایه اول از پایه ششم اتخاذ شده است.
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان هامون گفت: اجرای طرح دوشیفته در مدارس شهر محمدآباد با استقبال اولیای دانشآموزان روبهرو شده و موجب بهبود کیفیت یادگیری، تقویت ارتباط میان خانواده و مدرسه و تسهیل در پیگیری امور تحصیلی شده است. با مدیریت بهینه فضاهای آموزشی نیز کلاسهای پیشدبستانی در همین مدارس ساماندهی شدهاند تا برای سال تحصیلی آینده مشکلی در پذیرش دانشآموزان پایه اول ایجاد نشود.
وی ادامه داد: در مقطع متوسطه، با توجه به افزایش جمعیت دانشآموزی و ضرورت ارتقای رقابت علمی، دو مدرسه متوسطه اول در شهر محمدآباد به چهار مدرسه دخترانه و پسرانه در دو شیفت مجزا تبدیل شدهاند. این اقدام با هدف استفاده بهینه از فضاهای آموزشی و بهبود کیفیت تدریس انجام شده است.
منصوری گفت: اجرای این طرح، علاوه بر توزیع متعادلتر جمعیت دانشآموزی، به کاهش آسیبهای اجتماعی، افزایش رقابت علمی و تقویت فعالیتهای فرهنگی در مدارس منجر خواهد شد.
وی ادامه داد: دانشآموزان شهرستان هامون در زمینههای مختلف از جمله رباتیک، توانستهاند موفقیتهای چشمگیری کسب کنند و در رقابتهای استانی و کشوری حضور فعال داشته باشند. این دستاوردها بیانگر ظرفیت علمی بالا و خلاقیت چشمگیر دانشآموزان این منطقه است.
خلاقیت و مهارتآموزی؛ محور برنامههای آموزشی در مدارس شهرستان هامون
منصوری مطرح کرد: برای پرورش خلاقیتهای فردی، ضروری است معلمان و مربیان مدارس آموزشهای تخصصی لازم را فراگیرند؛ زیرا ممکن است همه دانشآموزان امکان حضور در کانونها، دارالقرآنها و پژوهشسراها را نداشته باشند. از اینرو باید از ظرفیت حضور معلمان در کلاسهای درس برای تقویت مهارتآموزی و پرورش خلاقیت دانشآموزان بیشترین بهره گرفته شود.
وی ادامه داد: در چشمانداز آموزشی شهرستان، هدفگذاری شده است که تکرار پایه در پایه اول ابتدایی طی سال تحصیلی جاری و سال آینده به صفر برسد. ارتقای سطح دانش و توانمندی دانشآموزان در مقطع متوسطه دوم، در هر دو شاخه نظری و فنیوحرفهای، در اولویت برنامهها قرار دارد تا دانشآموزان با آمادگی علمی و مهارتی بیشتری وارد تحصیلات عالیه شوند.
وی گفت: در حوزه پرورشی، مفاهیم ارزشی از جمله فرهنگ ایثار و شهادت بیش از گذشته در میان دانشآموزان تقویت میشود و برنامههای فرهنگی و تربیتی متناسب با نیازهای نسل جوان گسترش مییابد.
منصوری ادامه داد: برگزاری منظم آزمونهای جامع از جمله اقدامات مهم حوزه آموزشی است که با هدف سنجش مستمر سطح علمی دانشآموزان انجام میشود. این آزمونها با ارائه بازخوردهای دقیق به دانشآموزان و والدین، زمینه ارتقای تحصیلی را فراهم میکنند و مشاهده نتایج و کارنامهها باعث میشود خانوادهها در فرآیند یادگیری فرزندانشان مشارکت فعالتری داشته باشند.
انتهای خبر/